Gedachtenkracht


Ons denken is ongelooflijk krachtig zonder dat we ons daar steeds bewust van zijn. 
Alles start met een gedachte. Daarop volgt ons gevoel (dat gaat supersnel) en gedrag. 

      

Ons denken bestaat uit gedachten die kunnen uitgroeien tot overtuigingen en waarden, die we onder invloed van de omgeving overnemen en eigen maken. Het is heel interessant om achter gedrag en gevoel, de gedachte te vinden. Soms vertoon je al gedrag voordat je beseft wat eigenlijk de gedachte en het gevoel dat daarbij zit, is 

Gedachten kunnen helpend, liefdevol en krachtig zijn maar ook beangstigend en belemmerend. 
 

Niemand anders denkt in ons hoofd, wij hebben zelf de keuze hoe we ergens over denken en wat we denken. Vraag je maar eens af of je gedachte helpend of juist belemmerend is. En wanneer zijn je gedachten helpend en wanneer juist niet? 


 


Soms hebben onze gedachten geen enkel nut. Probeer eens wat nutteloze gedachten in je hoofd te “vangen” als je bijvoorbeeld in een nieuwe situatie komt. Vervang deze door een nuttige en helpende gedachte. Als we zaken niet beschouwen als een probleem maar als iets waarvan we kunnen leren dan kunnen we daarbij een heel ander gevoel ervaren. 

Voorbeeld: bij al het gepraat over pesten wordt er vaak te weinig rekening  gehouden met dat het “monster” dat er op uit is om ons te terroriseren, te martelen en de vreugde te stelen, niet te vinden is op scholen, de werkplek of de buurt waarin we wonen. De pestkop waar we niet aan lijken te ontsnappen, leeft in ons hoofd. 
 

Aan de pestkop die buiten je is, kun je ontsnappen, maar aan de pestkop in je hoofd nooit. Totdat je bewust de leiding neemt over je denken, De nare dingen die anderen tegen ons zeggen, de scheldwoorden, al die dingen doen pijn, in het moment. De verlengende marmarteling komt voort uit het herkauwen van wat er gezegd of gedaan werd, steeds opnieuw in ons eigen denken en lang nadat we weg zijn uit de situatie. 



Het is niet alleen de gedachten die er zijn, het echte probleem is dat we die irrationele waanzinnige gedachten over dat we niet goed genoeg zijn of dat er iets mis is met ons, geloven!

Daar ligt het begin van hoe we onszelf gevangen zetten en pesten en hiermee doen we onszelf veel meer schade aan dan de pestkop van buitenaf. En als we dan na dit te geloven er van uitgaan dat we dit verdienen (dit verloopt onbewust)  worden we onbewust aangetrokken door mensen en situaties die overeen komen met eigen gevoelens. De manier om te ontsnappen aan de pestkop in ons, is door te stoppen met aandacht aan hem te geven. In plaats daarvan kunnen we onze gedachten oprichten op de kampioen in ons, via een gestaag dieet van helpende krachtige gedachten.

En wat aandacht krijgt, gaat groeien!

De tekst is deels afkomstig van studiemateriaal Kindercoach opleiding en het boek opgroeien in evenwicht van C. van Wensen 

Brain-gym oefeningen 



Je hersenen bestaan uit 2 hersenhelften. 
Beide hersenhelften hebben hun eigen taken en dienen samen te werken om als een geheel te kunnen functioneren. Om effectief te communiceren moeten beide hersenhelften op precies de juiste momenten, in het juiste ritme informatie over dragen. 
Storingen van deze communicatie kunnen problemen geven bij het leren en het concentreren. Daarom is het belangrijk om de communicatie tussen beide hersenhelften te bevorderen. Het  vergemakkelijkt elke vorm van leren en is vooral effectief op schoolse vaardigheden. 

Brain gym oefeningen bestaat uit een serie bewegingsoefeningen die de communicatie tussen beide hersenhelften bevordert. 
De oefeningen zijn een natuurlijk en gezond alternatief voor spanning. Je kunt ze altijd zelf (tussendoor) doen.

De oefeningen worden verdeeld in 3 categorieën;
-  Verlengingsoefeningen
Deze oefeningen zijn bedoelt om verkrampte spieren te ontspannen
-   Energie oefeningen

Deze oefeningen zijn bedoelt om de energie door het lichaam te laten stromen
 Middenlijnoefeningen

Deze oefeningen bevorderen de communicatie tussen beide hersenhelften

Hiernaast deel ik van elke categorie een oefening. 
De oefeningen zijn heel gemakkelijk aan tafel thuis of in de klas tijdens de les of toets te doen. Er wordt niemand mee gestoord.

 

Wil je meerdere oefeningen ontvangen, stuur me dan een bericht [email protected]





Verlengingsoefening 

De verlengingsoefeningen verbeteren de aandacht en concentratie en zorgen voor een beter begrip van binnenkomende informatie.

De voetpomp is een snelle manier om de taalhersenen in te schakelen. Ga ontspannen rechtop zitten. Leg het rechterbeen over je linker waarbij de rechterenkel op de linkerknie ligt. “Pluk” aan de zachte delen van het hele been. “pluk” aan de enkel, de kuit, de knieholte tot aan de bil. Ondertussen maakt de voet op en neer gaande bewegingen zoals een pomp. Ga door zolang het prettig voelt en wissel dan naar je andere been.

Energie-oefening

Deze oefening zorg voor een goede uitwisseling tussen brein en zintuigen. Het stimuleert de motivatie en help te organiseren en plannen te maken. Het geeft moed en zorgt voor goede zin.

Het ontladen via de voorhoofdspunten. Oefen hierbij met 2 vingers druk uit op het voorhoofd vlak boven de wenkbrauwen 

Middenlijnoefening

Hierbij wordt gebruik gemaakt van bewegingen waarbij de linker- en de rechterkant van het lichaam samenwerken. Deze bevorderen de samenwerking tussen de beide hersenhelften en de rest van het lichaam.   Hierdoor verbetert onder andere de zintuiglijke waarneming zoals bij de oog-handcoördinatie.

De cobra helpt goed om te ontspannen na hard werken. Ga aan tafel zitten en leg je handen plat op tafel. Laat je voorhoofd tussen je handen rusten. Adem alle spanning naar buiten, adem dan rustig in en laat de lucht je middenlijn vullen. Je tilt rustig je hoofd op, daarna je nek en tenslotte he bovenlichaam. Je onderlichaam en schouders blijven ontspannen. Adem uit terwijl je tegen je borst duwt, maak je nek lang. Ontspan en haal diep adem.

 

Heel veel succes en geniet van de ontspanning die de oefeningen opleveren.




Eenvoudige technieken  om stress te verminderen

Ademen

Een buikademhaling ontspant het lichaam. Kinderen (ook volwassenen) met stress laten vaak een “hoge” ademhaling zien. Dat heet een borstademhaling. Het is wenselijk dat de ademhaling laag is, maar hoe help je je kind om de ademhaling zo laag mogelijk te krijgen? Echt in je buik, de buikademhaling! Het helpt hierbij om een hand op de buik van je kind te leggen zodat je kind kan voelen waar het naar toe mag ademen. Laat je kind diep en rustig in (als het kan door de neus) en uit (door de mond) ademen. Heel rustig. Neem de tijd. Als dat goed gaat laat je je kind daarna zelf de hand op zijn/haar buik te leggen. Vraag je kind om de rustige en diepe ademhalingen te blijven volgen. 

Als ook dit lukt dan kun je een visualisatie toevoegen       (visualisatie = het vertalen van een gedachte naar een beeld). Vraag je kind om zich voor te stellen dat bij elke uitademing een stukje spanning / stress wordt uitgeblazen en bij elke inademing ontspanning wordt ingeademd.  
Als dat lukt kun je de visualisatie nog verder aanvullen met kleuren. Vraag naar de mooiste en de minst mooie kleur. De mooiste kleur wordt ingeademd en de minst mooie kleur uit. Neem maar grote ademteugen met een mooie kleur en blaas de minst mooie kleur tot het allerlaatste restje uit. Het lichaam vult zich helemaal met de mooie kleur. Allemaal ontspanning in het lijf. 
Hou deze visualisatie vol zolang het lekker voelt of wanneer je kind denkt dat het genoeg is. Lekker ontspannen zitten helpt hierbij. 
Dit is trouwens ook een mooie oefening aan het einde van de dag in bed. Alle spanning loslaten en ontspanning ontvangen. 





Ontspan de nekspieren

Ontspannen nekspieren is essentieel om nek - schouder en rugklachten tegen te gaan. Door stress spannen de nekspieren onbewust aan, daardoor kan er overbelasting en verkramping kan ontstaan. Ontspannen nekspieren is essentieel om nek - schouder en rugklachten tegen te gaan. 

Laat je kind het hoofd langzaam naar achteren buigen en draai het hoofd naar rechtst zodat de rechterwang de schouder raakt. Houd 5 seconden vast en draai weer naar het midden. Laat je kind het hoofd weer langzaam naar achteren buigen en draai het hoofd naar links zodat de linkerwang de schouder raakt. Houd 5 seconden vast en draai weer naar het midden. Laat je kind het hoofd vervolgens zo ver mogelijk naar beneden buigen en 5 seconden vasthouden. Laat het hoofd weer langzaam opkomen.
Doe dit een paar keer per dag voor ontspannen nekspieren .

Ontspan de schouders

Ga rechtop zitten, trek de schouders naar achteren en beneden. Trek dan de schouders afwisselend naar rechts en naar links. Het hoofd wordt hierbij licht heen- en weer gedraaid. Doe dit totaal 10 tot 15 keer. Let op, ook eenzijdige belastingen kunnen voor nek- en schouderklachten zorgen (zware schooltas aan één schouder, mobiel tussen hoofd en schouder etc.).

Heel veel succes met deze oefeningen en heb je vragen? Stuur me een bericht!


Rustig je toets maken

Positief denken:
Met positief denken ben je meer ontspannen en blokkeer je minder snel je gedachten. Gedachten als “dat kan ik niet” “daar ben ik heel slecht in” belemmeren het kunnen. Positieve gedachten kunnen zijn; ook al is het moeilijk, ik kan het aan – ik ga er voor – ik mag om hulp vragen – ik doe mijn best – ik laat zien wat ik allemaal kan – dit is een herhaling van wat ik allemaal al heb geleerd – ik heb vertrouwen in mijzelf
Mooie bijkomstigheid van positief denken is ook dat je minder wordt afgeleid. Dat het “smakken” van een medeleerling je veel minder afleid en misschien hoor je het zelfs niet eens. Focus dus op de positieve dingen.

Kleine pauze
Hou een kleine pauze tijdens een toets. Is je hoofd helemaal volgelopen en weet je het allemaal even niet meer? Neem een korte pauze. Maak een tekeningetje op je kladpapier / kijk even naar buiten en zie de kleuren / adem diep in en bedenk wat je ruikt / ga even anders zitten en strek je rug. Zijn je gedachten even ergens anders geweest? Focus dan weer op de toets en ga verder.

Beetje bijgeloof mag
De toets maken met je lievelingspen of in je fijnste kleding. Een lief briefje van je ouder / verzorger in je broodtrommel. Een mooi beschilderde steen. Als je hier rustiger van wordt, neem het dan vooral mee. Een mooie steen kan ook in je broekzak blijven, even aanraken kan al genoeg zijn. Een beetje bijgeloof kan heel goed helpen :-)

Black out
Black out en weet je het echt niet meer? Geen paniek. Hou even weer een kleine pauze of doe een paar oefeningen die je hersenen helemaal opfrissen. Hierover deel ik de komende 3 dagen elke dag stresstips

Dinsdag 24/01/2023: Eenvoudige technieken om stress te verminderen
Woensdag 25/01/2023: Brain – gym oefeningen
Donderdag 26/01/2023: Gedachtenkracht

 

Tips voor het maken van je toets 

  • Maak gebruik van kladpapier. Voor korte aantekeningen, voor rijtjes of formules. Ook tussen de vragen door kunnen je dingen te binnen schieten die handig zijn om op te schrijven. Voordeel; je hoeft het niet meer te onthouden.


  • Als je de toets krijgt, lees je globaal de toets door. Start met de vragen die je gelijk al weet. Noteer heel kort de antwoorden alvast op een kladpapiertje. Als je later echt bij de vraag bent, schrijf je het antwoord voluit en vul je waar nodig aan.


  • Lees de vraag goed. Heel belangrijk. Onderstreep instructiewoorden! Dat zijn de woorden die zeggen wat je moet doen. Bijvoorbeeld beschrijf...benoem...reken uit...etc. Is de vraag heel ingewikkeld gebruik dan GGA 

Gegeven - wat is het gegeven in de tekst
Gevraagd - wat wordt er van je gevraagd
Antwoord - wat is je antwoord

Vul ze één voor één in. Op deze manier krijg je structuur en dat helpt bij het geven van het juiste antwoord

  • Laat onder je antwoord een paar regels leeg zodat je hier later als dat nodig is, nog iets bij kunt schrijven.


  • Heb je tijd over? Lees dan je antwoorden nog een keer over en check of het klopt wat er staat.  

Vogeltje Pippi is bang

Dit helende verhaal heb ik geschreven naar aanleiding van corona. De angst die dat ook voor kinderen met zich meebrengt is groot. Met dit boek hoop ik kinderen te helpen om hun angst te laten gaan. 

Dit verhaal gaat over het vogeltje Pippi, als ze op een dag door het bos vliegt merkt ze dat het zo stil is. Er is geen enkele andere vogel in de lucht. Dan hoort ze dat er een vogel ernstig ziek is. Pippi wordt bang, zo bang dat ze diep onder haar dekens in bed kruipt en daar niet meer vandaan komt. Wat papa en mama vogel ook doen. 
Maar als Pippi op een avond  nog steeds angstvallig in haar bed ligt en het buiten hard waait gebeurd er iets bijzonders..... 

Het boek is bij mij te bestellen, voor €19.95 stuur ik je dit prachtige boek! 

"Stop je met Fortnite en kom je aan tafel eten?"

"jaaaah"

5 minuten later..

" stop je nu met Fortnite en kom je eten?"

"jaaaaaaah"

 

5 minuten later is de plek aan tafel nog steeds leeg en staat het eten koud te worden. Geïrriteerd en bozig loop je naar je kind, het is nu toch echt klaar. De zoveelste keer deze week....

 

Herken je bovenstaande? Lees dan even verder. 

 

Ik geef kort uitleg over de aantrekkingskracht en het gevolg van gamen (in dit geval het voorbeeld van Fortnite) en geef ik een Tip om het zo controleerbaar mogelijk te houden voor zowel jou als je kind. 

 

De game Fortnite is een rage op basisscholen en middelbare scholen. De game-maker claimt 200 miljoen geregistreerde spelers wereldwijd! Een oorzaak voor de populariteit is het sneeuwbaleffect: iedereen speelt het en als je dan zelf niet meedoet, hoor je er misschien niet helemaal bij. Dat sociale aspect is ook waardoor de rage maar niet wil overwaaien. Het is inmiddels een deel van het sociale contact geworden van grote groepen kinderen en tieners.

 

Net als veel games is Fortnite verslavend. Het is namelijk nooit klaar. Kinderen worden echt het spel ingetrokken.  Je kan altijd nog beter worden of in elk geval proberen beter te worden. Het is nooit saai, je krijgt er nooit genoeg van. Dat maakt het voor veel ouders juist zo moeilijk. 

 

Op zich is er niets mis met Fortnite, het is niet schadelijk zo lang je als ouder/opvoeder een oogje in het zeil houdt. Vraag je kind eens wat voor spel het precies is, kijk een potje mee. Stel vragen, vraag met wie ze allemaal online praten. Zijn dat vrienden van school, vrienden die ze in het echt kennen of zijn het game vrienden? Vraag wat het spel zo gaaf maakt en waarom hij/zij potje na potje wil spelen.

 

Zeker heeft zo’n spannend spel invloed op je kind, net zoals een spannende film of wedstrijd dat heeft. Het slokt even alle aandacht op, geeft je kind een flinke dosis adrenaline en kan je kind druk maken. Gevolg is dat op schooldagen, als er al voor ontbijt wordt gespeeld, de leerkrachten een klas vol drukke kinderen ervaren. Hoofdjes die vol zitten met spannende dingen van die ochtend. Misschien beter geen Fortnite bij het ontbijt? Ook is het niet zo slim om je kind vlak voor bedtijd nog te laten spelen, omdat ze daar extra wakker van worden en het gevolgen heeft voor de slaapkwaliteit. Effect van het gamen blijkt nog in hersenenscans zichtbaar nadat ze al in slaap gevallen zijn….

 

Dan nu de tip! Ik doe dat al jaren, de ene keer intensiever dan de andere keer maar elke keer handig om op terug te grijpen. Ik heb kaartjes met daarop tijden. Afhankelijk van de vraag mogen ze  de ene keer zelf een kaartje kiezen en de andere keer doe ik dat. Een kaartje met 15 minuten erop betekend dat mijn kind in deze 15 minuten zelf mag kiezen wat hij gaat doen. Dat kan dus gamen zijn. Als er een week lang bijna niet gespeeld is, kan ik mijn kind ook belonen door bijvoorbeeld het kaartje met 60 minuten voor het gamen te geven.

 

De kaartjes met tijden hebben er een ‘contract’ naast. Een voorwaarde is bijvoorbeeld dat je kind zich aan die tijd houdt zonder dat ik daar op hoef te letten. Heel handig😊

 

Ik denk dat je er goed aan doet om duidelijke afspraken met je kind te maken. Beloon je kind als hij/zij zich er aan houdt. Zorg dat je weet wat je kind speelt, verdiep je in het spel. Dan weet je waar het over gaat!

Een helend verhaal

Een helend verhaal is een op maat geschreven verhaal voor het kind, dat een positief beeld van het kind (in de vorm van bijvoorbeeld een dier) schetst en nieuwe mogelijkheden of oplossingen aandraagt voor een angsten, onzekerheid, boosheid of een ander probleem. De helende verhalen die ik schrijf zijn altijd op maat gemaakt. Zo spreekt het het specifieke kind nog meer aan.

 Afgelopen week mocht ik één van mijn coachkinderen (een meisje) blij maken met dit boek. Een helend verhaal speciaal voor dit meisje geschreven, op basis van het coachingstraject dat ze bij mij heeft gedaan. Dit verhaal is door mijzelf bedacht en geschreven, de illustraties zijn van het meisje.

Het is heerlijk om verhalen te bedenken en te schrijven maar nog leuker is de reactie van het meisje: "ik ben je echt super dankbaar het is een supermooi boek" en van de moeder: " wat een prachtig boek zeg, ontzettend bedankt hiervoor! Mijn dochter was zoooo blij, helemaal emotioneel van jouw stukje over haar. Ze zegt zo vaak, ben zo blij dat ik naar haar toe mocht".


Wat een warme reactie en wat blijft het een mooie manier om elke keer het coachingstraject mee af te sluiten!

Om ook zo'n op maat geschreven boek te ontvangen hoef je niet per se een heel traject af te nemen. 
Neem gerust contact met me op als je vragen hebt!

Gewoonte 7 – Houd de zaag scherp

De naam van eigenschap 7 komt voort uit een verhaal over een houthakker. Covey beschrijft dit verhaal als volgt:

‘Een man loopt door het bos en ziet een houthakker, die zich helemaal in het zweet heeft gewerkt om een boom om te zagen. De man vraagt aan de houthakker wat hij aan het doen is. “Ik moet deze boom voor vanavond omzagen!”, antwoord de houthakker. De man zegt: “Maar die zaag is helemaal bot! Neem even pauze om hem aan te scherpen, dan ben je sneller klaar.” “Nee”, antwoord de houthakker “Ik heb geen tijd om hem aan te scherpen: die boom moet vandaag nog om!”

Met andere woorden: door soms tijd te nemen om jezelf aan te scherpen, kun je de rest van de tijd veel effectiever zijn.

Covey onderscheidt vier levensrollen die voor ieder mens belangrijk zijn. Volgens hem moet je die rollen dagelijks aanscherpen en onderhouden om een goede balans te houden.

Lichamelijk: hieronder verstaat Covey alles wat je met je lichaam doet. Bijvoorbeeld voetballen – groente eten - chillen. Deze lichamelijke activiteiten geven een kind meer energie om andere activiteiten te ondernemen. Helaas krijgen niet alle kinderen deze kansen, ook soms omdat niet bekend is hoe belangrijk bewegen is (onder andere buitenspelen of op de fiets naar school).

Vaak wordt er pas aandacht aan geschonken als er iets aan de hand is. De GGD merkt op dat je kind te zwaar is, je kind krijgt nekpijn van het vele computeren, je kind is constant moe vanwege te weinig nachtrust. Dit zijn de momenten dat ouders / verzorgers zich realiseren dat er echt iets moet veranderen. 

Door de zaag scherp te houden, kan voorkomen worden dat kinderen en ouders in deze situatie terechtkomt. Preventie (voorkomen) is beter dan escalatie (genezen)!

Spiritueel: hier gaat het om je 'kompas'. Volgens Covey is dit de dimensie die bepaalt waarom je elke dag je bed uitkomt. De ‘why’, het waarom. Het is de bron van inspiratie. 

En dat is voor iedereen anders. Sommige kinderen halen hun inspiratie uit muziek, anderen uit sport en weer anderen uit lezen. Het is raadzaam om bronnen van echte inspiratie te zoeken en deze er regelmatig bij te pakken. Stimuleer je kind!

Geestelijk: hier draait het om het ontwikkelen van de geest. In de eerste twintig jaar van een leven ontwikkelt zich dit vooral via onderwijs en studie. Daarna verslapt de mentale ontwikkeling soms: je bent blij dat je je studie hebt afgerond en nooit meer een studieboek hoeft te lezen.

Volgens Covey moet je echter nieuwe onderwerpen blijven verkennen, en blijven ontwikkelen en uitdagen. Hoe meer plezier kinderen hebben in leren door bijvoorbeeld te lezen of te schrijven, hoe beter het is en hoe langer het kind dit zal blijven doen. Dat vergroot de capaciteit om te blijven groeien. Het is raadzaam om de televisietijd, smartphone gebruik of gametijd ('om maar iets te doen te hebben') in te ruilen voor informerende en inspirerende activiteiten die de waarden en doelen ondersteunen. Denk aan samen met je kind Monopoly spelen, of samen muziek maken. 

Sociaal emotioneel waar het lichamelijke, spirituele en geestelijke deel sterk samenhangen met eigenschap 1, 2 en 3, draait de vierde levensrol om eigenschap 4, 5 en 6. Het gaat hierbij om dienstbaarheid, inlevingsvermogen, en zelfvertrouwen, om bijvoorbeeld synergie te bereiken. Dat kan je kind niet van anderen kopiëren, of uit de situatie halen waarin hij zit, maar komt van binnenuit. Als beide ouders vol zelfvertrouwen in het leven staan is de kans groot dat het kind  dat ook doet. Goed voorbeeld doet goed volgen maar wel op een eigen manier en van binnenuit. Niet door letterlijk gedrag te kopiëren. 

Volgens Covey presteert iedereen wel op één of twee van de levensrollen uitzonderlijk goed. Het is de kunst om ook aan de andere levensrollen te werken. Je kind kan nog zo goed op school, maar als hij geen fijne relatie met zijn vrienden heeft, geeft hem dat geen goed gevoel. Andersom geldt hetzelfde. Het ontwikkelen en verbeteren van iedere levensrol is belangrijk, maar het is nog belangrijker om de vier levensrollen in balans te houden. Zelfreflectie en scherpe vragen stellen aan jezelf, vormen voor Covey het geheim tot persoonlijk leiderschap: Waarom doe je wat je doet? Wat is écht belangrijk? Wat houd je tegen? Wat wil je écht?

Tot slot
Ik geloof in het potentieel dat iedereen zich vrijwel eindeloos kan ontwikkelen. Covey heeft met de zeven eigenschappen een heel mooi en bruikbaar model ontwikkeld waarmee je dat kunt doen.


De zevende en laatste eigenschap ‘houd de zaag scherp’ is het cement dat de losse eigenschappen met elkaar verbind.

Om te oefenen: laat je kind een lijst maken van activiteiten die goed zijn voor zijn lichamelijke, geestelijke, emotionele en spirituele levensrollen. 

Zoek samen met je kind één activiteit uit voor de komende week. Beoordeel aan het einde van de week je prestaties. Wat voor gevoel gaven de acties ? Of als het niet is gelukt: wat hield je kind tegen om het te doen?

Noteer elke week samen concrete activiteiten op alle vier de dimensies, voer ze uit en evalueer je resultaten.

 

De zaag scherp houden lijkt misschien simpel. Het kan wel veel tijd, geduld en discipline kosten om dit goed aan te pakken.


De zaag scherp houden geeft balans. Kindercoach Rian is bedoeld voor kinderen die (even) uit balans zijn, om wat voor reden dan ook.
 Het tuimelmannetje in mijn logo staat voor die balans. Voor veerkracht. Veerkracht is het vermogen om ondanks tegenslagen,  jezelf te herpakken en door te gaan. Dat is precies wat ik heel praktisch kan maken en wat ik  je kind graag mee wil geven.

Gewoonte 6 - Creëer synergie - samen bereik je meer



Alleen kunnen we heel weinig; samen kunnen we heel veel. Alleen ga je sneller, samen kom je verder. 

Denk aan het moment dat je kind met Playmobil op de grond aan het spelen is, dat gaat met veel meer fantasie gepaard en kan hij veel langer volhouden als hij samen met een vriendje speelt. Als beide kinderen in hun kracht zitten, hoor je ze de hele middag niet. 

Synergie is een vorm van samenwerken, dat geldt ook voor kinderen. Ook kinderen werken samen. Bij gewoon samenwerken heb je één persoon en nog één persoon, dat is samen twee delen. Bij synergie is de interactie tussen de personen zelf ook een deel op zich. Een bijzonder deel, dat tot hele mooie resultaten kan leiden. Synergie wordt vaak gelabeld als ‘1+1=3’. Dat is waar, maar het hoeft niet eens 3 te zijn...het kan ook 30 of zelfs 300 zijn. Dat is de kracht van echte synergie!

Denk eens aan iemand die je kent, die anders tegen bepaalde dingen aankijkt dan jij. Probeer samen met hem een ‘derde manier’ van kijken, door het toepassen van (a) win-win denken en (b) eerst begrijpen dan begrepen worden Ter inspiratie: kijk en luister naar kinderen die samen spelen en die tegen een “probleem” aanlopen. Let dan op wat er gebeurd. Vaak hebben ze beiden een eigen manier van oplossen. En, zeker als zich er geen volwassene mee bemoeit, lossen ze het probleem op zo’n ‘derde manier’ op. Ze bedenken ineens iets nieuws en het probleem verdwijnt als sneeuw voor de zon. Daar kunnen wij als ouders nog wat van leren. 

Het is heel mooi waar een echt goede samenwerking toe kan leiden. Zeker als een ieder zijn kwaliteit optimaal kan inzetten.  In zo'n situatie hebben mensen aan een half woord genoeg. Er opent een nieuwe wereld. Eigenlijk transformeert de samenwerking tot iets heel nieuws. Waardeer de onderlinge verschillen en gebruik ze om tot een beter resultaat te komen.
 





Een aanpak kan volgens Covey de volgende zijn. Stel de ander de vraag: 'ben jij bereid op zoek te gaan naar een oplossing die beter is dan we afzonderlijk bedacht hebben?'. In kindertaal zeg je dan: “zou er nog een andere manier van oplossen kunnen zijn? Zouden jullie samen die andere manier van oplossen kunnen proberen?” Laat je kind(eren) het proberen, experimenteer met wat werkt en wat niet. Laat je kind(eren) zelf met ideeën komen en probeer het uit. Bij deze manier van het zoeken naar oplossingen doorbreek je de tegenstelling en kan er echt iets moois ontstaan.

Een voorbeeld; 3 kinderen willen winkeltje spelen. Kind 1 is heel sociaal. Kind 2 kan goed rekenen. En kind 3 heeft al zo vaak boodschappen met papa gedaan dat hij precies weet hoe een winkel werkt. Na een middagje spelen bedenken ze ineens iets nieuws: ze besluiten om oude mensen in de wijk te gaan helpen met het doen van hun boodschappen. Ze besluiten dat kind 1 de oudere gaat vragen of zij hulp kan gebruiken. Kind 2 rekent precies uit wat de boodschappen gaan kosten, hoeveel geld hij van de oudere krijgt en hoeveel geld hij over gaat houden. Kind 3 loopt voorop met de winkelwagen en weet heel effectief het boodschappenlijstje af te werken. Op deze manier kunnen ze 4 ouderen per uur helpen en hebben ze ontzettend veel lol samen. 

Om te oefenen: laat je kind 4 dingen noteren waar hij heel goed in is. Laat hem daarna 4 dingen noteren waar zijn vriendje goed in is. Zit er overlap in, of nog beter: waar versterken ze elkaar?

Nog een oefening: Laat je kind goed opletten bij zijn favoriete teamsport hoe het beste team samenspeelt. Hoe kan het dat ze zoveel winnen? Wat doet elk teamlid dan? Wat maakt iemand dat hij bij dit team hoort?

Veel succes en plezier bij het oppakken van deze eigenschap!

Morgen 30/10 de zevende gewoonte. 
Houd de zaag scherp - evenwicht voelt het best.

Gewoonte 5 

Eerst begrijpen, dan begrepen worden - luister voordat je praat

Begrepen worden is ook voor een kind één van de diepste behoeften. Heel vaak wordt er niet geluisterd om begrepen te worden maar om een antwoord te geven. In sommige situaties is dat ook noodzakelijk, denk aan het beantwoorden van een vraag van de meester. Maar ook vaak is de luisteraar al bezig met het formuleren van een " antwoord' op een vraag die niet gesteld wordt. Het verhaal van de ander wordt dan " gelezen" middels hun eigen filter. Stel je kind moet naar de dokter voor een prik en zit daar vol van omdat het daar zo bang voor is. Mogelijk heb jij je antwoord al klaar en zeg je dat het wel meevalt. Een klasgenoot heeft als antwoord dat het echt superlange naalden zijn en heel erg veel pijn doet. Heb jij je kind begrepen met zijn zorgen? Heeft de klasgenoot de angsten gehoord? Denk na of jij als ouder echt luistert. Wanneer lukt dat wel? En wanneer juist niet?

Met empathisch luisteren doelt Covey niet op actief of reflectief luisteren maar op het luisteren naar de gevoelens van de verteller.  Hij schrijft hierover: ‘Dat komt in de praktijk neer op nazeggen. Dergelijke manieren van luisteren zijn technieken en hebben niets te maken met je eigen persoonlijkheid en met de onderlinge verstandhouding’. Met nazeggen bedoelt Covey samenvatten van hetgeen er gezegd is, in je eigen woorden. Op deze manier verplaats je je in je kind (de verteller). Je bekijkt de wereld zoals je kind hem bekijkt. Je begrijpt wat hij voelt.  Je kind kan vervolgens aangeven of je goed geluisterd hebt en of het klopt wat je kind je heeft verteld. Luisteren is meer dan alleen je oren gebruiken. Het is ook letten op lichaamstaal (hoe kijkt je kind, hoe staat je kind) en op de verschillende toonhoogtes en snelheid van de stem.

Om te oefenen: bedenk samen wie er al heel goed kan luisteren. Hoe weet je dat diegene heel goed kan luisteren, wat doet diegene dan. Probeer vervolgens eens een halve dag vooral te luisteren en te kijken (bijvoorbeeld naar papa en mama), heel goed kijken. Laat je kind tussendoor vertellen wat hij ziet. Merkt hij op dat één van zijn ouders bijvoorbeeld bozig is? of verdrietig kijkt? Misschien wel moe is?   Probeer het zelf ook een keer. Echt kijken en luisteren naar je kind.

Veel succes en plezier bij het oppakken van deze eigenschap!

 

Morgen 29/10 de zesde gewoonte 

Creëer synergie - samen bereik je meer 

Gewoonte 4 - Denk win-win - Zoek naar voordeel voor iedereen

Echte samenwerking ontstaat pas als je denkt in termen van samenwerken en niet in die van concurrentie. Concurrentie hoort bij de markt, niet op scholen of thuis. 

Als er sprake is van een wederzijdse afhankelijkheid, streef dan naar een afspraak waarbij beide partijen winnen. Voorbeeld: je ene kind wil het ene op TV zien en je andere kind het andere. Er ontstaat ruzie. Laat je kinderen bedenken hoe ze dit op kunnen lossen (een van de kanalen of een heel andere oplossing) en daarmee beiden tevreden zijn (de win-win). Een voorbeeld van oplossen kan dan zijn dat eerst de ene kijkt en daarna de andere, maar dat degene die als laatste mag kiezen wat hij wil kijken, iets langer mag kijken. Spreek als ouder vooraf duidelijk uit dat de oplossing een win-win moet worden en dat het anders niet doorgaat. 

Een hele belangrijke gewoonte voor kinderen is dat wij als ouders hen leren en helpen denken in win-win. Het leven gaat namelijk niet alleen over je kind of over 'de ander' maar over hen beiden. Het gaat niet alleen over jou of alleen over je kind, maar over jullie beiden. Verlies - win kan gebeuren als je kind zijn zin niet krijgt en gaat zitten mokken (lees dan nog even gewoonte 1-wees pro actief). Win-verlies kan gebeuren als je kind zijn zin doordrijft. In plaats daarvan stimuleer je je kind om oplossingen te bedenken zodat het een win-win wordt. 

Om te oefenen (zoals beschreven in het boek ' Happy kids'), het volgende. Laat je kind een groot vel papier pakken. In het midden komt een verticale streep. Links schrijft je kind op wat hij graag wil (of met plaatjes / tekeningen). Aan de rechterkant schrijft hij op wat jij graag wil (of met plaatjes / tekeningen). Vervolgens bekijken jullie samen naar jullie wensen en zoeken jullie manieren om zowel zijn wensen als jou wensen te vervullen. Een voorbeeld; je kind heeft links geschreven meer game tijd te willen. Rechts staat dat hij zijn kamer netjes moet houden. Daar kun je een mooie win-win van maken. Je kind mag langer gamen (maak het wel zo specifiek mogelijk, bijvoorbeeld 10 minuten) als hij zijn kamer opgeruimd heeft (ook hier weer zo specifiek mogelijk, bijvoorbeeld er ligt niets op de grond en je bed is opgemaakt).


Veel succes en plezier bij het oppakken van deze eigenschap!

 

Morgen 28/10 de vijfde gewoonte 
Eerst begrijpen, dan begrepen worden - luister voordat je praat


Eigenschap 3: 
Doe eerst de belangrijke dingen - eerst werken, dan spelen


Leer je kind om  belangrijke dingen eerst te doen. Laat deze belangrijke dingen niet de dupe worden van allerlei zaken die afleiden en die van ondergeschikt belang zijn.

 


                                         Urgent                Niet urgent

        Belangrijk         Kwadrant 1        |        Kwadrant 2

Niet belangrijk        Kwadrant 3         |        Kwadrant 4


Zoals hierboven in het schema te zien is, worden activiteiten bepaald door 2 factoren: Dat is urgentie (hoe noodzakelijk is iets?) en belang (hoe groot is de waarde?). Het streefdoel is om alles in kwadrant twee te krijgen, omdat je dan bezig bent met de voor jou belangrijke zaken, zonder dat je je gehaast hoeft te voelen.

Kwadrant 1: zaken die belangrijk en  urgent zijn. Dit zijn dringende problemen die gelijk moeten worden opgepakt. Voorbeeld: Morgen gaat je kind op de fiets naar school maar het licht doet het niet. Dat is een belangrijk en urgent probleem. Je wil voorkomen dat je kind geschept wordt door een auto omdat zijn licht niet deed. En je zult net zien: vandaag fietsenkeuring op school, en je wilt niet afgaan als ouder. Kwadrant 1 zet je onder druk en veroorzaakt stress. Probeer hier dus uit te blijven, tenzij het niet anders kan, of wanneer je verrast wordt door de omstandigheden. 

 

Kwadrant 2: Dit zijn zaken die belangrijk zijn maar niet urgent. Door ze te plannen voorkom je dat ze urgent worden. Voorbeeld; je kind heeft volgende week 3 toetsen. Door de leermomenten te plannen voorkom je dat het op de laatste dag een urgent en belangrijk probleem wordt. Ander voorbeeld: je kind heeft over 5 dagen een feestje, door dit weekend een cadeautje te halen voorkom je dat het in kwadrant 1 gaat vallen. Zorg bij het plannen dat er ook voldoende tijd gereserveerd wordt voor een eventueel ‘kwadrant 1 probleem’. Dit om de druk en stress dat kwadrant 1 met zich meebrengt, zoveel mogelijk te beperken. Alles wat in kwadrant 2 valt geeft je kind evenwicht en controle waardoor hij minder stress ervaart. Het verhoogd ook de effectiviteit, omdat je kind vooruit werkt en daardoor beter kan presteren. 

 

Kwadrant 3/4: Deze twee kwadranten kun je beter zoveel mogelijk vermijden, omdat het over niet-belangrijke zaken gaat. Als je kind zich vooral bezig houdt met zaken uit deze kwadranten dan neem hij minder verantwoordelijkheid voor de wel-belangrijke zaken en wordt hij afhankelijk van anderen. Voorbeeld: door nu te gaan zitten gamen en helemaal op te gaan in het spel, is het dadelijk paniek omdat hij al naar sport moet, terwijl hij nog helemaal niet heeft gegeten. Ander voorbeeld is tijdens het leren voor de toets, continue de app-berichten willen volgen. Daardoor is er onvoldoende focus en is het leerresultaat minder. Dat geeft vervolgens stress bij de volgende toets:  zie een laag cijfer maar eens op te halen. 

 








Hoe kan je kind uit kwadrant 3 en 4 blijven? Durf en leer ‘nee’ te zeggen. Als een bepaalde activiteit niet past binnen wat je kind aan het doen is of moet doen, laat het dan ‘nee’ zeggen. ‘Nee’ tegen een feest of filmavond met een enge film waardoor hij de hele nacht wakker ligt van angst. Maar ook ‘nee’ tegen het controleren van app berichtjes.  Laat je kind niet over zijn eigen grens gaan. Zo houdt je kind ruimte voor de activiteiten die wel in lijn liggen met zijn persoonlijke ontwikkeling. Dat neemt niet weg dat een keer een ‘uitspatting’ binnen kwadrant 3 of 4 geen kwaad kan. Even lanterfanten of even iets onnuttigs fröbelen kan ontspannend werken, zolang de balans maar goed is met kwadrant 2. 


Als je je kind niet al op jonge leeftijd leert dat het belangrijk is om de lastige of belangrijke zaken eerst te doen en inzicht te geven in wat er gebeurd als je dat niet doet, dan leert je kind het (te)laat of misschien wel nooit. Leg uit hoe vervelend je je kunt gaan voelen als je iets steeds maar uitstelt. Bijvoorbeeld dat je vader ongeveer elk half uur vraagt of je kamer al is opgeruimd terwijl je lekker zit te chillen. Je kind wordt er steeds mee geconfronteerd en ergens in zijn hoofd blijft het onaangename zitten totdat het karwei is uitgevoerd. Leg uit hoe prettig het voelt om je ' werk' op tijd af te hebben en goed voorbereid te zijn. Bijvoorbeeld het netjes houden van je kamer. Als je kamer netjes is, kun je spullen terug vinden en houdt je kind overzicht. Als de kamer niet wordt opgeruimd kan het zomaar zijn dat je kind net voor de hockey zijn bitje niet kan vinden. Totale paniek! Als je kind zijn kamer netjes had gehouden en op tijd de spullen voor de hockey in een tas had gedaan, had hij zich veel ontspannender gevoelt (en jij als ouder ook:-))

Om te oefenen: bespreek met je kind wat belangrijke zaken zijn en waarom. Laat je kind eerst zelf bedenken wat voor hem echt belangrijk is. Probeer dan weer stappen te maken, zoals je dat bij eigenschap 1 ook doet. Bijvoorbeeld: morgen begin je met het moeilijke huiswerk of vandaag leg je vast je voetbalspullen voor morgen klaar. Tenslotte probeer je met je kind te achterhalen wat hij al heel lang voor zich uitschuift. Is het helder? Laat je kind het gelijk doen!


Veel succes en plezier bij het oppakken van deze eigenschap!


Morgen 27/10 de vierde gewoonte. Denk win-win. Zoek naar een voordeel voor iedereen.

.



Eigenschap 2: 

Begin met het eind in gedachten - maak een plan

Maak een plan! Bepaal zelf waar je heen wil in je leven. Maak een zo helder mogelijk beeld van je einddoel. 
Voor je kind kan zijn ' ik wil later juf zijn" of 'ik wil voor mezelf kunnen opkomen'. Laat je kind dat op een groot vel papier schrijven, zoek er plaatjes bij die er heel goed bij passen en plak deze bij de woorden. Hang het ergens op waar je kind het regelmatig ziet en blijf het aanvullen met woorden of plaatjes die daar bij passen. Denk bij de woorden of plaatjes na over wie in de omgeving van je kind dit al heel goed kan. Schrijf ook die naam er bij. 


Bespreek met je kind wat maakt dat die persoon het al zo goed kan? Hoe doet hij/zij dat dan? Stimuleer je kind zelf te bedenken wat hij dan bij zichzelf zou kunnen veranderen of toe moet voegen om dit ook te kunnen. Maak ook hier weer gebruik van het 10 stappenplan uit de eerste eigenschap. Maak voor elk woord/plaatje of groepje woorden/plaatjes, de 10 stappen. (Als dit niet duidelijk is, lees dan de uitleg bij eigenschap 1 of stuur mij een berichtje) Maak het zo concreet mogelijk. Vier de successen. Vier de kleine doelen maar vier zeker als stap 10 gehaald is!! 
Het vieren van successen is essentieel om de lol er van in te blijven zien en om door te gaan. Een voorbeeld van vieren; met het gezin een ijsje halen, 10 minuten later naar bed mogen, 15 minuten langer gamen, samen eten koken etc. Zoek een manier van vieren die bij de grootte van het doel past. 


Het einddoel kan lange termijn zijn, maar ook korte termijn. Het voorbeeld van ' ik wil later juf zijn' is lange termijn. Een voorbeeld van korte termijn is bijvoorbeeld iets dat je dit schooljaar wilt bereiken. Nog korter is bijvoorbeeld wat je in de komende vakantie wilt kunnen, of wilt zijn. Het kunnen allerlei soorten doelen zijn. Voorbeeld ' ik weet wat ik ga kopen van mijn verjaardag geld', ' ik ga deze wedstrijd winnen', "ik durf een jurk aan naar school'. 


De gewoonte van het leren plannen (dat hier overduidelijk bij komt kijken), is dat het leidt tot positieve resultaten en daarmee tot een fijn gevoel en controle over hetgeen je wil bereiken. Je hebt het immers zelf in de hand en zelf gedaan. Veel oefenen leidt tot bekrachtigen van dat fijne gevoel. 


Om te oefenen; kies iets waar je beter in wil worden en begin gewoon. Bedenk geen redenen om het uit te stellen. Begin vandaag. Vertel een ander over je plan en zet de eerste stap!!

Veel succes en plezier bij het oppakken van deze eigenschap.

Morgen (26/10) de derde eigenschap.
Doe eerst de belangrijke dingen - eerst werken, dan spelen
 


Eigenschap 1: Wees pro actief - maak je eigen keus

Daar waar ik hij of hem schrijf, kan ook zij of haar gelezen worden.

Covey zegt: ' Realiseer je dat ieder mens in staat is om zelf zijn leven vorm te geven'. Met andere woorden, neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven, voor je eigen plezier, voor je eigen geluk. Weiger om te doen alsof je het slachtoffer bent. Dat klinkt voor de hand liggend, maar let op. 

Kinderen hebben in het dagelijks leven te maken met andere kinderen en volwassenen die invloed op hun leven hebben maar waar ze zelf geen controle over hebben. Het kind heeft geen controle over wat de ander zegt of doet. Als een ander kind een vervelende opmerking maakt, kan je kind dat van slag maken en zich daardoor heel zielig gaan voelen. Misschien versterk je dat als ouder wel door je kind bij te staan, zeg jij dat dat ook echt heel onaardig is en niet eerlijk, en blijf jij er in hangen. 

Je kind kan in het dagelijks leven echter ook zijn eigen verantwoordelijkheid oppakken, uitzoeken waar hij wel invloed op uit kan oefenen. De lelijke woorden die het andere kind zegt, kan je kind niet veranderen. Maar wel de manier waarop hij er mee omgaat. Hij kan " zielig"  gevonden willen worden maar kan ook opstaan en het langs zich heen laten gaan, of  kan iets anders gaan doen, of  kan het negeren, etc. Je kind is namelijk de baas over zichzelf. Het is de baas over zijn eigen gedrag en gedachten! Geef je kind dit inzicht en stimuleer hem!

Maar hoe doe  je dat dan als ouder? 
Wat je kunt doen is in gesprek gaan met je  kind en uitleggen dat het op sommige zaken geen invloed heeft, maar op andere juist weer wel. Vraag hem waaraan hij zelf denkt de meeste aandacht te schenken. Maakt hij zijn eigen plan of gaat hij mee in een naar gevoel. Als het hem een naar gevoel geeft weet hij misschien ook wel waarom hij dat gevoel krijgt. 

Is je kind vooral bezig met dat deel waar hij geen invloed op heeft, en heb je bovenstaande met hem besproken en snapt hij waar het over gaat? Vraag hem dan of je kind kinderen kent die het heel anders doen dan hem? Wat ziet / merkt hij dan? Dus hoe doen andere kinderen dat dan? Hoe zou hij dat voor zichzelf kunnen gebruiken? Ga met hem om tafel en probeer samen hele kleine stapjes tot verandering te zetten. Dit kan met wat ik een 10 stappenplan noem. Dit zijn 9 stappen die uiteindelijk leiden tot stap 10. Het doel. Het doel is bijvoorbeeld dat hij de zaken waar hij geen invloed op heeft langs zich heen laat gaan. De eerste 9 stappen zijn dan de kleine opeenvolgende stapjes die nodig zijn om bij die Stap 10 te komen. Die 9 stappen stel je zelf op met je kind. Hoe meer input vanuit je kind, hoe beter het zal gaan. Hoe gemotiveerder hij zal zijn.

De kracht van deze methode is dat je steeds een doel voor ogen hebt (stap 10), en dat dat doel heel goed haalbaar is doordat je er met kleine stapjes naar toe werkt. 

Bij het doorlopen van die 9 stappen, gebruik je steeds het voorbeeld van het kind dat het wel kan, in de ogen van jouw kind. Hou dat voorbeeldkind steeds in gedachten. Bijvoorbeeld:  Eerste stap als een ander kind iets naars zegt tegen je kind: “Als iemand iets lelijks zegt, tel ik in mijn hoofd tot 10 en reageer ik niet”. Thuis bespreek je vervolgens wat er gebeurde. Wat deed het met je eigen kind? Wat deed het onaardige kind? Hoe voelde het? Als die stap meerdere keren gelukt is begin je aan de volgende stap. Een tweede stap kan zijn: “als iemand iets lelijks zegt tel ik tot 10 en ondertussen bedenk ik wat ik zou willen doen of zeggen”.   etc. Zo werk je stapje voor stapje naar Stap 10. Als 10 stapjes teveel is, kun je er natuurlijk ook 5 nemen. Let wel op dat de stapjes klein en relatief gemakkelijk te behalen zijn. Bij te grote stappen is de kans groot dat jij of je kind opgeeft. Dat is jammer.   Afhankelijk van wat het doel is, kan het langer duren voordat je kind dat bereikt. Dat kan zelfs een paar weken duren. Let wel dat de stapjes 1 t/m 9 veel minder tijd kosten omdat ze minder groot zijn. Hou er je aandacht bij, doe regelmatig navraag over hoe het gaat. Help hem ook op andere momenten in andere situaties herinneren dat hij zelf stappen kan maken. Geeft het goede voorbeeld! 

Bedenk als ouder samen met je kind wanneer een beloning op zijn plek zou zijn. Is dat bij iedere stap? Is dat halverwege? Of alleen aan het eind? En wat is dan een goede beloning? Probeer je kind iets te geven om naar uit te kijken. Je hoeft niet gelijk bij het halen van het doel naar de McDonalds. Een keer langer opblijven of kiezen wat hij graag wil eten kan ook een hele mooie beloning zijn. 

Veel succes en plezier bij het oppakken van deze eigenschap!

Morgen (25/10) de tweede eigenschap.  Begin met het eind in gedachten - maak een plan 

 



Vanaf morgen 24/10/2019 deel ik de komende 7 dagen elke dag met jullie 1 van de 7 eigenschappen van gelukkige kinderen, volgens het boek van Sean Covey. Ik heb de boeken van hem en zijn vader Stephen in de boekenkast staan en gebruik deze regelmatig ter voorbereiding in de coaching, maar ook voor mijn eigen ontwikkeling. 

Begin van dit schooljaar zat ik op de ouderavond van de middelbare school en kwam in de mentorles aan bod wat er gedaan wordt in deze lessen. De mentor werkt met de 7 eigenschappen van Covey. Ik heb genoten! Ik vond het zo leuk om te horen dat hier mee gewerkt wordt en dat op deze manier de kinderen inzicht krijgen in hoe ze het heft in eigen handen kunnen nemen. Dat bracht me op het idee om elke dag 1 eigenschap toe te lichten! Wil jij het liever per mail ontvangen? Stuur me dan een berichtje. 

Achtergrond informatie. 

Stephen Covey is één van de best verkochte managementschrijvers ooit. Zijn boeken gaan over allerlei vormen van leiderschap. In de komende dagen licht ik elke dag één eigenschap toe, die gaan over leiderschap in het privéleven. Stephen' s zoon Sean heeft een kinderboek geschreven over deze 7 eigenschappen ('De 7 eigenschappen van happy kids’). Ik zal dat gebruiken om steeds de vertaalslag van de 7 eigenschappen naar kinderen maken. Uiteraard zijn de uitwerkingen ook heel goed voor volwassenen te gebruiken. Dus doe er ook zelf je voordeel mee :-) 

Deze 7 eigenschappen bieden concrete handvatten om effectiever en gelukkiger te worden. Maar zoals altijd in het leven, zulke handvatten bieden natuurlijk geen garantie tot succes. Wat ze wel voor je kunnen doen is inzicht geven in jezelf maar ook in je kind, is veranderingen bewust en onbewust teweeg brengen en  handvatten om gedrag aan te pakken. 

De 7 eigenschappen van effectief leiderschap beschrijven hoe het helpt jezelf succesvoller en gelukkiger te maken. De 7 eigenschappen zijn onderverdeeld in 3 gewoontes: 

3 gewoontes voor persoonlijke effectiviteit 

              Wees pro- actief 

              Begin met het eind in gedachten 

              Doe eerst de belangrijke dingen 

3 gewoontes voor sociale effectiviteit 

              Denk win-win 

              Eerst de ander begrijpen, dan zelf begrepen worden 

              Streef naar synergie - Samen is beter

2 Gewoontes voor: scherp blijven 

              Houd de zaag scherp 

              

24/10/2019 begin ik met de eerste eigenschap; wees proactief! 

 

Wacht nog even met je advies



Als je kind een probleem voorlegt heb je de neiging om met een oplossing te komen.

Als je kind een emotioneel / verontwaardigd / bang of boos verhaal verteld over zijn probleem wees dan geduldig en luister naar wat je kind te zeggen heeft. Benoem wat je ziet en leef je in, zonder het probleem over te nemen en oplossingen aan te dragen

Belangrijkste reden dat je een oplossing wil geven is dat je je kind wil helpen. Je kind helpen voelt goed. Het is prima om je kind uit de brand te helpen, soms is het zelfs noodzakelijk! Denk bijvoorbeeld aan pesten. Echter de verantwoordelijkheid van het probleem (zolang het past bij de leeftijd van het kind), hoort bij je kind. Als jij het oplost, neem je hem de verantwoordelijkheid af en daarmee ook de ontwikkeling en de leermomenten. Je kind is verantwoordelijk voor het probleem en daarmee ook de enige die actie kan ondernemen. Als jij de oplossing aanreikt kan het zijn dat je kind zich niet begrepen voelt en dat jij gefrustreerd raakt omdat je kind je adviezen in de wind slaat.

Wat je kind nodig heeft is dat je je inleeft in hem, dat je de beleving respecteert en dat je begripvol bent. Volgens Gary Lundberg (schrijver van " problemen laten bij wie ze horen"), heeft iemand deze emotie nodig om zich bewust te worden van gevoelens, die te doorleven en uit te drukken voordat er weer een positieve houding aangenomen kan worden.

Voorbeelden van zinnen die je kunt zeggen: ' dat moet heel vervelend voor je zijn' - ' wat heb je nodig?' - ' wat wil je dat ik voor je doe?' - ' ik zie dat het je erg verdrietig / boos maakt'

Een voorbeeld, je kind komt thuis en zegt dat hij zijn klasgenootje het liefst heel hard wil slaan omdat hij je kind buitensluit. Waarschijnlijk zeg je gelijk dat hij dat niet moet doen maar wel tegen zijn klasgenootje kan zeggen dat hij echt vervelend vindt wat hij doet. Wat je echter beter kunt zeggen is " dat kan ik me heel goed voorstellen" en verder niets. Hiermee geef je je kind de ruimte om zelf met een redelijk alternatief te komen. Laten zien dat je hem begrijpt is echt iets anders dan het met hem eens zijn.

Als je je kind de gelegenheid geeft om zelf zijn problemen op te lossen, dan laat je zien hoeveel je om hem geeft. Het is één van de belangrijkste vaardigheden en levenslessen die je als ouder je kind bij kunt brengen.

Tekening lezen

De tekening die gemaakt wordt is een zelfportret en is getekend door een kind van 7 jaar.


Dit kind pakte een rode stift en begon gelijk met tekenen zonder er verder over na te denken. Ogenschijnlijk zonder al duidelijk te weten hoe het moet worden en of het wel op papier gaat passen. Een stift geeft geen ruimte voor nuances, het is definitief en niet te corrigeren. Dus zeker zijn van je zaak is dan belangrijk.   


Het lichaam is niet goed in verhouding getekend. Het hoofd is bijna even groot als de buik. Dat lijkt erop te wijzen dat dit kind zowel in de buik "zit" als in het hoofd. Ofwel zowel een gevoelsmens (bijvoorbeeld de sfeer aanvoelen) als een denker (bijvoorbeeld kunnen onderbouwen waarom de sfeer voelt zoals deze voelt). 


Het hoofd heeft haren. Het tekenen van haren verwijst naar kracht en mentale activiteit. De spiraalvorming (van de haren) gaat over ontwikkeling en groei. Een nieuwe ontwikkelingsfase. Duidelijker kan bijna niet; het kind start deze week in de nieuwe groep op school.  

Het kind tekende een lange nek. De nek staat voor weten wat je wil en hier uiting aan kunnen geven. Kiezen waar je heen wil. Wilskracht. Dit laat het kind ook zelf duidelijk zien. Het weet heel goed gevoelens te verwoorden en te vertellen wat het wel of niet wil en wat het denkt.


Met kleding wordt eigenheid van de eigen persoon aangegeven. Ondanks dat het niet echt kleding lijkt vertelde het kind dat de zon een print op zijn t-shirt is. De centrale zon in het midden van de buik. De stralen symboliseren de interactie met de buitenwereld (ze zijn van binnen naar buiten getekend). Het zijn voelsprieten / antennes. De zon geeft uiting van kracht, aanwezigheid en energie. Ik heb aan het kind zelf gezien dat het energie voor 10 heeft, veel vriendjes / vriendinnetjes heeft en de sfeer goed aanvoelt.


De armen zijn gespreid, dit staat voor de hoeveelheid uiting kunnen geven aan gedachten en gevoelens. Dat ziet er op de tekening open uit. De armen zwaaien niet om aandacht te trekken, de armen zijn  niet tegen het lijf aangeplakt om maar zo weinig mogelijk van zichzelf te laten zien. De benen staan stevig op de grond waarmee helder is hoe stevig het kind staat. 

Tenslotte is de tekening in de kleur rood gemaakt. Rood staat voor stimulerend en activerend. De kleur van bloed is de kleur van leven, energie, kracht en passie. De kleur rood geeft ook aan dat je lef hebt en dat je bereid bent je eigen spoor te trekken. 


Dit kind heeft een hele duidelijke tekening van zichzelf gemaakt; de dingen die ik tegenkom bij het lezen kloppen. De ouder herkent het kind helemaal.


Een hele mooie en waardevolle tekening. De ouder kan er na het lezen voor kiezen om opvallende bevindingen op te pakken om het kind te helpen in zijn/haar verdere ontwikkeling. Uiteraard zal ik, op verzoek tips en adviezen meegeven. 


Kindertekeningen lezen & begrijpen


In mijn praktijk zie ik kinderen die nog niet de juiste woorden kennen voor bijvoorbeeld gevoelens. Ik heb verzoeken voor kinderen die nog te jong zijn om te coachen. Ik zie kinderen die spraak- taalproblemen hebben en daardoor minder goed / niet kunnen vertellen. Kinderen kunnen dan niet praten over wat hen beweegt. 
Dat gaat me aan het hart omdat ik zo graag de kinderen wil helpen maar geen manier heb om die specifieke groep zo effectief mogelijk te helpen. 

Totdat ik " kindertekeningen lezen en begrijpen"  tegen kwam er me daarin ging verdiepen. Inmiddels ben ik de cursus gestart en ben ik zeer enthousiast. Tekeningen geven een kijkje in de ziel van het kind.  Het kind laat dingen zien die het met woorden niet altijd kan, mag of wil vertellen. Iedere tekening verhaalt over de persoonlijkheid van de tekenaar, zijn gedrag, wat hem bezighoudt en zoveel meer.

In het algemeen praten volwassenen als er iets is. Kinderen tekenen en spelen liever. Het is de taal, die zij van nature " spreken". Ruim voor de gesproken taal. Kinderen leven vanuit hun gevoel. Pas later worden zij de gesproken taal machtig, die meer vanuit de cognitie ontstaat. Ook voor het kind dat de taal wel machtig is, is dit een hele mooie manier van uiten om vervolgens van daaruit een gesprek aan te gaan



Kinderen willen niet altijd praten, ze willen niet altijd vertellen hoe ze zich voelen. Bijvoorbeeld als het overprikkeld na een kinderdagverblijf of schooldag rust aan het hoofd wil en dus helemaal geen zin heeft om over school te praten.  Tekenen is dan veel toegankelijker.

In tekeningen geven kinderen uiting aan emoties, ervaringen en hun eigen zelfbeeld. Het stelt ze in staat om dingen te verwerken en een plek te geven. Te oefenen met nieuwe situaties. Deze beeldentaal van een tekening stelt mij in staat om een kind veel beter te begrijpen en om ouders inzicht te geven.

Voor deze cursus ben ik nog op zoek naar heel veel tekeningen van kinderen tussen 2 en ongeveer 20 jaar.  

Heeft je kind zin om een uurtje bij mij in de praktijk te komen tekenen? Al dan niet samen met een vriendje/vriendinnetje? Je kind mag helemaal zelf bepalen wat het tekent. Ik wil er graag bij zijn als de tekening gemaakt wordt en er na afloop graag een foto van maken om te bewaren/gebruiken (uiteraard zonder persoonlijke gegevens). Natuurlijk mag de tekening mee naar huis. Ook als je kind er niet 1 maar 5 heeft gemaakt:-).  

Woensdag 24 juli heb ik daarom de praktijk van 10.00 tot 15.00 uur open om prachtige tekeningen te maken, onder het genot van een glaasje drinken en wat lekkers. Ik zou het superfijn vinden als je kind erbij is! Meld je wel even aan, zodat ik voldoende tijd voor je heb. 06-43545921 of [email protected] - Ypendael 8, Baarn

Wil je graag een analyse op de tekening? Ook dat kan. Laat dat even weten bij de aanmelding. 

Ik werk in groepjes van 2 kinderen tegelijk. Heeft je kind een groepje van 3 of 4 vriendjes/vriendinnetje en willen ze graag tegelijk? Laat het me weten, dan regel ik dat.

Alvast heel hartelijk dank!

Naar en nieuwe school

Volgend schooljaar start je kind op een NIEUWE school. Nog even de laatste paar weken op de huidige school en dan vakantie! Heerlijk! Even een tijdje los van het schoolritme, even geen huiswerk maar heerlijk genieten!

Toch kan de keus voor een nieuwe school je ook wat onzeker maken en vraag je je af of je kind wel binnen een week nieuwe vriendjes/vriendinnetjes gaat maken zoals iedereen zegt. En vraag je je af of je kind wel met veel plezier naar school zal gaan en of het wel in de groep zal passen. Klikt het wel? Wat als het buiten de groep valt. Maak je wel echt de juiste keuze?


Afhankelijk van de reden waarom je voor een nieuwe school hebt gekozen bepaalt ook hoe je er zelf in staat. Misschien verloopt het op de huidige school niet zo lekker of voldoet de school niet aan je verwachtingen en lijkt de nieuwe school echt veel beter en kijk je er naar uit. Misschien ben of ga je verhuizen en weet je helemaal niet zo goed of het allemaal wel vanzelf goed zal komen.

Hieronder deel ik graag een paar tips met je:
Let op dat veranderen van school heel stressvol kan zijn. Alles is nieuw. Zowel jij als je kind moeten aan allemaal nieuwe dingen gaan wennen. Denk aan de sfeer, de regels, het gebouw, de klasgenootjes, de leerkracht etc.

- Geef je kind de ruimte om emoties te uiten. Nu al maar ook 
zeker na de vakantie als de nieuwe school er echt is. Vertel 
ook wat jij moeilijk of juist heel gaaf vindt. 
- Help als ouder in de klas van je kind. Op deze manier leer je 
snel de klasgenootjes kennen en kan het gemakkelijker zijn om 
een speelafspraak te maken.
- Vertel je kind dat je vertrouwen in hem/haar hebt. Dat je weet 
dat je kind het kan. Misschien heb je een voorbeeld om dit toe 
te lichten.
- Meng je op het schoolplein tussen andere ouders. Als je kind 
merkt dat jij er bij hoort, dan zal dat ook voor je kind 
gemakkelijker gaan.

Tenslotte, schoolresultaten kunnen tijdelijk teruglopen. Een nieuwe school met al die nieuwe dingen waar je kind aan moet wennen, kost veel energie. Daarnaast kan het zijn dat de nieuwe school een andere lesmethode heeft en dat het kind daar ook aan moet wennen.

Verandert jouw kind van school en wil je graag dat het een goede start maakt op de nieuwe school? Denk je dat je meer nodig hebt dan bovenstaande? Neem dan contact met me op via 06-43545921 of mail naar [email protected] dan kijken we samen wat jij of je kind nodig heeft om een goede start te maken en met veel plezier naar school te gaan!

Kindercoach Rian uit Baarn

interview uit het For You Magazine 't Gooi mei 2019
https://www.foryoumagazine.nl/gedragsproblemen-zo-veranderlijk-als-het-weer/?zoeken=kindercoach

 

In de winter zie je niet wat er onder de grond gebeurt. Als het voorjaar aanbreekt, komen er ineens groene sprietjes boven die zich ontpoppen tot mooie bloemen. We zagen het de hele winter niet, maar ondergronds gebeurde er al van alles. Toen de omstandigheden juist waren, kon het zich verder ontwikkelen. De ontwikkeling van een kind is hiermee te vergelijken.

De tijd nemen om je kind werkelijk te zien en heel goed luisteren naar je kind, dat is essentieel. Maak echt contact met je kind door op ooghoogte te gaan zitten, kijk je kind aan, stel open vragen, beschrijf wat je ziet en geef geen antwoorden. Als je openstaat voor je kind, voelt je kind zich gehoord en gezien. Hierdoor is het veel duidelijker in wat het wil of juist niet. Een ontspannen kind dat gehoord of gezien wordt kan, net als volwassenen, groeien.

 

Belang van buitenspelen

Buitenspelen is voor kinderen erg belangrijk, maar het gebeurd niet meer altijd. In hun eigen spel met leeftijdsgenoten of buurtkinderen leren ze hun eigen grenzen beter kennen en bewaken. Daarnaast leren ze ook de grenzen van de ander kennen en wat er gebeurd als je daaroverheen gaat.

 
Veerkracht

Kindercoach Rian helpt in haar praktijk kinderen en ouders die (even) uit balans zijn,  om wat voor reden dan ook. Ze legt uit: ‘Balans heeft te maken met veerkracht. Hoe groter de veerkracht, hoe groter het vermogen om te gaan met lastige situaties. De sleutel hiervoor zit altijd bij het kind zelf of bij de ouder zelf. Ik help de veerkracht te vergroten door in te zetten op de sterke kanten van het kind. Inzetten op kwaliteiten, talenten en mogelijkheden op een positieve manier. Als je bijvoorbeeld je kind heel druk vindt, kun je het ook zien en benoemen als een heel enthousiast kind. Voelen dat je goed bent, weten dat je iets kunt en ontdekken wat je nog meer kunt werkt positief. Daarnaast vergroot dat het zelfvertrouwen en de stabiliteit om oplossingen te bedenken in lastige situaties. Een leven lang!

Zo ouder, zo kind

‘Als kindercoach moet ik weten wanneer het gedrag veranderde of wanneer het gedrag zich voordoet. Dat is nodig om op zoek te gaan naar de juiste kwaliteiten van het kind om te gebruiken in die specifieke situaties. Ik kijk altijd naar het totaalplaatje. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het kind spiegelgedrag laat zien. Onbewust spiegelt het kind dan aan één van de ouders. Het kan voorkomen dat de verandering in dit geval bij jezelf als ouder begint. Elk kind en iedere ouder is anders en elke keer kijk ik welke veranderingen er nodig zijn om het probleem aan te pakken. Ik help kinderen dichterbij zichzelf te komen en ze te bekrachtigen in wie ze zijn. Zo leren ze met plezier en vol zelfvertrouwen het leven te omarmen.

 

Samenwerken aan verandering

‘Voor kinderen biedt ik trajecten aan. Een traject bestaat uit 5 sessies, inclusief een leesboekje met een helend verhaal dat ik speciaal voor het kind schrijf. In het verhaal spreek ik het onderbewustzijn van het kind aan. Dit zet aan tot positieve verandering van het probleem. Het kind maakt zelf de illustraties bij dit verhaal. Wat dit traject daarnaast uniek maakt is dat ik zowel aan de ouders als aan het kind huiswerk meegeef. Dat ,maakt de individuele sessies veel waardevoller.. door er als ouder en kind samen mee bezig te zijn, ligt de focus op het traject en is iedereen serieus bezig om “het probleem” aan te pakken. Het kind voelt zich serieus genomen en de ouder is betrokken en weet wat er speelt. Het kind heeft helpers zoals ouders, de leerkracht of bijvoorbeeld vriendjes in de omgeving nodig. Dat is essentieel’. 

 

Over Rian

Rian: ‘iedereen is anders, dus ik ook. Ik heb een achtergrond in de zorg en in de zakelijke dienstverlening. Daarnaast heb ik veel verschillende mensen in hun ontwikkeling mogen begeleiden. Daarnaast ben ik een positief ingesteld persoon, maar ook iemand die op een vriendelijke en respectvolle manier duidelijk is. Respect hebben voor elkaar vind ik heel belangrijk. Niet alleen voor de ouders maar ook voor het kind. Integer zijn hoort bij mij . deze combinatie maakt mij uniek. Bij elke nieuwe cliënt ga ik eerst het gesprek aan om te kijken of er een klik is en om me een beeld te vormen van wat er aan de hand is. Ik probeer een zo fijn mogelijke leefomgeving te creëren of vast te houden door open en kwetsbaar met de dingen om te gaan. Meestal vraagt een lastige situatie juist om een andere kijk, vanuit openheid en liefde’. 

Waar ligt de grens!

 
Het van betekenis zijn voor de ander, maakt mensen gelukkig! Het alleen opkomen voor onze eigen belangen, maakt eenzaam. Wanneer we assertief kunnen reageren, kunnen we ook rekening houden met de ander.
Met dit in mijn hoofd, neem ik even de tijd om wat te delen.
 
De meest mooie houding die wij kunnen hebben is stevig staan voor wie we zijn en wat we zijn in contact met de ander. Het is belangrijk dat kinderen assertief leren te zijn. Dat ze leren om afwegingen voor eigen belangen en die van anderen te maken. Kinderen leren dit vanzelf als ouders en andere volwassenen hen het goede voorbeeld geven. Dat is helaas lang niet altijd even gemakkelijk.

Er zijn heel grof genomen 3 soorten gedrag
Agressief: Dit zijn kinderen die heel erg duidelijk hun eigen grens aangeven. Ze zijn zelfbewust en in staat om zichzelf fysiek groter te maken om ook verbaal duidelijk te laten weten waar de grens ligt. Deze kinderen mogen leren zich bewust te worden van hun lichaam, om te aarden, om door te ademen en te vragen of de ander rekening met hem/haar wil houden.
Sub-Assertief: Deze kinderen vinden het lastig om ruimte voor zichzelf te maken. Ze weten niet zo goed hoe ze grenzen moeten stellen en laten iedereen bij zich komen. Ze buigen mee met de ander. Als de ander zijn/haar grens “binnen loopt” gaat hij/zij een stukje opzij. Dit is precies wat gepeste, hoog gevoelige en niet weerbare kinderen doen. Ze geven de regie aan anderen. Voor mij een logisch gevolg dat er huilbuien of bijvoorbeeld woede ontstaat. Zo kan dit kind op school heel wenselijk gedrag laten zien en thuis een heel andere kant van zichzelf laten zien.
Deze kinderen mogen zich bewust worden van hun lichaam. Zij mogen vanuit hun lichaam leren dat ze er toe doen. Zij mogen de ander op basis van zelfvertrouwen, verzoeken om rekening met hen te houden.
Assertief; Deze kinderen hebben weinig aanmoediging nodig, ze voelen aan waar hun grens ligt en verdedigen deze op een heel natuurlijke, rustige en duidelijke manier. Ze hebben een goed en vertrouwd gevoel over zichzelf en de ander.
 
Veel kinderen hebben jammer genoeg grensproblemen. Deze uiten zich in hele andere hulpvragen zoals concentratieproblemen, boosheid, pesten, hoog gevoeligheid, faalangst etc. Mocht je iets van herkenning lezen en wil je samen met mij “de grens” verkennen, zoek dan contact met me





      Je kind is boos!

“WEGWEZEN JIJ. WE PRATEN VERDER ALS JE NORMAAL DOET” De gevoelens van je kind hebben aandacht nodig, juist op het moment als ze middels hun gedrag iets van zichzelf laten zien. Misschien was je kind gefrustreerd omdat hem iets niet lukte of misschien was ze eigenlijk verdrietig omdat haar beste vriendin zo onaardig deed of misschien was hij wel boos op zichzelf omdat hij zo onhandig was. Allemaal voorbeelden waar je je iets bij voor kunt stellen maar waarbij je ook vast weet wat je kind op dat moment nodig heeft. Een arm om hem heen, een knuffel, een glaasje thee, een praatje.
Denk maar even aan jezelf, als je van een drukke dag na urenlang file thuis komt, dan heb jij ook even iemand nodig die aandacht heeft en extra aardig voor je is😊


“NU OPHOUDEN, HOE VAAK MOET IK DAT NOG ZEGGEN!” op deze manier voelt je kind zich afgewezen. Hij denkt dat boos zijn iets is dat niet mag. Soms weet een kind niet precies wat hij voelt en welk gedrag daarbij hoort of moeilijker nog, om het gedrag bij te sturen. Dat heb je vast zelf ook weleens. Dan ben je boos en geprikkeld, maar als je dan even stil gaat staan bij je gevoel, kan het zijn dat het komt omdat er vanavond visite komt en je huis nog niet spik en span is en je dus eigenlijk gewoon een beetje hulp nodig hebt. Ook voor volwassenen kan het moeilijk zijn om in een boos / geprikkeld gevoel, hulp te vragen. Het is iets wat je kunt oefenen en dus leren. Door zonder oordeel aandacht te schenken aan je kind voelt het zich gehoord en erken je de emoties.

“HET VALT ALLEMAAL BESTE MEE, STEL JE NIET ZO AAN” ook met deze woorden ontken je de gevoelens van je kind. Mag het kind zich niet boos voelen? Het levert weerstand en tegenwerking op. Het werkt goed om hardop te verwoorden wat vervelend is of wat er moeilijk is, dan kun je samen naar een oplossing werken

En ondanks dat we als ouder weten hoe het allemaal zou moeten, soms lukt het even niet. Bedenk dan “volgende keer beter” en maak je excuses😊


Kindercoach Rian

Korte Brinkweg 24
3761 ED Soest

[email protected]

06-10371937