Beste ouder / verzorger

Coaching gaat over bewustwording en het oefenen in nieuw gedrag.

Bij kindercoaching start ik vanuit een hulpvraag, een ‘probleem’ waar jullie al een tijdje mee tobben, hetgeen waar je je zorgen over maakt of een emotionele situatie of voorval dat heeft plaatsgevonden. 
Soms weet je precies wat er aan de hand is maar soms is het niet duidelijk. Ik kan jullie helpen om de hulpvraag duidelijk te krijgen. 

Als de hulpvraag duidelijk is, kan ik met je kind gaan werken. Samen met je kind bepalen we het doel. De manier waarop we aan het gestelde doel gaan werken stem ik af op de leeftijd, interesses en doel van je kind. Hierbij kun je denken aan gesprekken, spelletjes, rollenspellen, creatieve activiteiten, ontspanningsoefeningen, muziek, visualisatie, bewegen, buitenspelen enzovoorts. 

Door tijdens deze activiteiten in contact te gaan, goed te luisteren, te kijken en dit te vertalen wordt het kind zich bewust van zijn/haar eigen antwoorden en oplossingen. Alles wat het kind nodig heeft zit al in het kind. Bij het ene kind zit het alleen dieper en beter verstopt dan bij het andere kind. 

Omdat ieder kind uniek is, en elke situatie verschillend is zullen de coaching sessies voor het ene kind anders zijn dan voor het andere kind. Samenwerken met je kind doe ik altijd vanuit de kwaliteiten, kansen, mogelijkheden en de uniekheid van je kind. Want de oplossing zit vaak in je kind zelf!

Wat is kindercoaching


Kindercoaching is een laagdrempelige, kortdurende en praktische begeleiding voor kinderen die tijdelijk uit balans zijn geraakt. Kindercoaching is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar.

Coaching gebeurt in een oplossingsgericht, meestal kortdurend traject waarin voor mij veiligheid, vertrouwen en respect voorop staan. Door oplossingsgericht te werken kijk ik voorbij de “problemen” die jouw kind heeft.

Tijdens de sessies staan bewustwording, ontwikkeling en openheid centraal.
Samen met de kindercoach ontdekt het kind zijn/haar eigen kwaliteiten, talenten en mogelijkheden

Zo wordt er aan het zelfvertrouwen van een kind gewerkt en doet het kind zelfkennis op. Dit is iets waar een kind de rest van zijn leven wat aan heeft. Het resultaat is een handvat voor de toekomst, meer zelfverzekerdheid en een blij en gelukkig kind.




**nieuw** VIP arrangement voor jou!


Ben jij die moeder waarbij die ene opvoedvraag maar rondjes blijft draaien in je hoofd? Waarbij het maar niet lukt om de juiste actie te vinden?


Of ben jij die moeder die  met een brandende vraag over opvoeden bezig is, maar niet weet hoe ze daar uit moet komen?


Of ben je die  moeder die ontzettend haar best doet en eigenlijk ook heel tevreden is maar waarbij dat ene “ding” maar blijft knagen?


Ik bied je een VIP arrangement. Al wandelend met je coachvraag op pad om terug te komen met nieuwe energie, inzichten en acties die je diezelfde dag nog kunt gebruiken!!

Lekker wandelen met onderweg een kop koffie of thee.


Wandel je mee?


Hieronder nog iets meer over waarom ik de coaching wandelend aanbied.


Wandelen geeft een gevoel van vrijheid. Het is het tegenovergestelde van “hoger, sterker, sneller” Alles gaat langzamer als je wandelt. De wereld lijkt vriendelijker. Je kunt voelen hoe je zelf even het middelpunt van je eigen leven wordt.

Door te wandelen worden momenten intenser en duren langer. Een ander voordeel is dat je elkaar niet steeds  rechtstreeks in de ogen hoeft te kijken. Er is meer ruimte om weg te kijken en je gedachten te laten zakken. Dat kan stiltes met zich meebrengen maar  de stiltes voelen niet ongemakkelijk.


We lopen een rustig tempo want als ik snel loop lijkt het alsof gevoelens zich van mij verwijderen en als ik langzamer ga, is er ruimte voor ze om terug te keren. Dat wens ik jou ook!

Dus; “Zullen we rustig wandelen?´

Illustratie van Milan Kundra

Een man steekt de straat over en probeert zich iets te herinneren waarvan hij weet dat hij het vergeten is. Tegelijkertijd mindert de man automatisch vaart. Een ander personage dat iets gênants probeert te verbergen dat hij net heeft meegemaakt, doet het tegenovergestelde en versnelt zonder erbij na te denken zijn pas: alsof hij wil vluchten van de gebeurtenis die nog zo vers in zijn geheugen ligt



 

Hoe ga ik te werk



Kennismakingsgesprek:  sessie van 30 minuten


Tijdens het kennismakingsgesprek maken we kennis met elkaar en kijken we samen of ik de juiste persoon ben en wat ik voor je/jullie kan betekenen. 
 

Intakegesprek:  sessie van 45 minuten

Aan de hand van een intake-formulier gaan we onderzoeken wat ervaren wordt als het probleem, wat de concrete hulpvraag is en wat de verwachtingen zijn. Dit intake-formulier mag voor het gesprek ingevuld worden, maar dat kan ook samen, tijdens het gesprek. 


Als het kind nog niet betrokken is bij dit intake gesprek, volgt hierna de eerste coachingssessie waarbij ook vanuit het kind duidelijk wordt wat de hulpvraag is. Samen met het kind maak ik gebruik van verschillende werkvormen om helder te krijgen wat de hulpvraag van het kind is, waar het aan zou willen werken en wat de verwachtingen zijn. 



Coachingstraject: 5 sessies van elk 50 minuten tot 1 uur


Tijdens de coaching wordt allereerst een positief, concreet en haalbaar doel gesteld. Dit is een doel waar het kind zelf helemaal achterstaat en waarmee het gemotiveerd aan de slag kan. De medewerking en steun van de ouder(s) is van groot belang. Vandaar dat na de sessie met de ouder(s) de voortgang kort besproken wordt. 


Omdat ieder kind anders is, en elke situatie ook verschillend is zullen ook de sessies nooit hetzelfde zijn. Ik stem mijn werkvormen af op de interesses en doel van het kind. Hierbij kun je denken aan, tekenen, knutselen, spel spelen, ontspanningsoefeningen, muziek, visualisatie, bewegen, buitenspelen, werken met de elementen, enzovoorts. 


Door tijdens deze activiteiten in contact te gaan, goed te luisteren, te kijken en dit te vertalen wordt het kind zich bewust van zijn eigen antwoorden en oplossingen.

De coachingssessie is inclusief het maken van een verslag na afloop van de sessie. Effectief is de coaching met het kind 50 minuten. 


Evaluatie: 1 sessie van 45 minuten


Tijdens de evaluatie (dat kan een eindevaluatie zijn maar ook een tussen- en een eindevaluatie) wordt teruggekeken op de afgelopen sessies en welk proces zich hierbij heeft afgespeeld. Wat was de hulpvraag? Wat was het doel? Waar sta je nu en hoe ben je daar gekomen? En het belangrijkste: welke talenten, kwaliteiten en krachten zijn ontdekt en hoe ga je die in de toekomst gebruiken? Natuurlijk wordt dit ook met de ouders besproken en wanneer dit wenselijk is kan dit tegelijkertijd gebeuren. Tevens wordt gekeken of de coaching afgesloten kan worden of dat er nog verder coaching nodig is.   

Verwachtingen

Ik heb als kindercoach een beroepsgeheim, maar zal wel, indien nodig, derden inlichten en/of inschakelen in overleg met het kind/ouders. Ook kan ik als kindercoach het kind/ouders doorverwijzen indien andere hulp noodzakelijk wordt geacht.

Daarnaast verwacht ik vooral inzet van het kind en jullie als ouders. Samen gaan we een stukje op weg om vervolgens zonder coach door te kunnen wandelen. We ontdekken, onderzoeken en ontmoeten. We gaan samen op zoek naar de kwaliteiten en talenten die het kind al bezit en die we in kunnen zetten om de situatie aan te pakken en om te buigen. Wat lukt wel al en wat wil het kind leren. Ten alle tijde laat ik het kind, kind zijn, en laat ik hem in zijn waarde.

kindercoach kindercoaching rian baarn

Kindercoach Rian

Korte Brinkweg 24
3761 ED Soest

[email protected]

06-10371937